Fiáker II., avagy várospszichológia III.

2010.08.05. 15:58 nemsissi

Az előző két rész folytatásaként essen szó most a város legutóbb felállított diagnózisáról, amely a történelmi időkből itt maradt fiákerekről árul el olyan részleteket, amelyekről egy turista vagy egy itt élő máskülönben nem nagyon értesülhetne. (A fiákerek kezdeteiről itt írtam korábban).

A tanulmányból kitűnik, hogy Bécs lakói nemigen szimpatizálnak ezekkel a lóvontatta járművekkel. Van aki az állatok védelmében tüntetné el őket, van aki (ez vagyok én) azért morog, mert lassítják a városi autóforgalmat.

"A sajtó csak növeli a fiákerek negatív megítélését és a politikusoktól sem számíthatnak támogatásra. Egyedül a turisták szeretik őket. A konkurrencia erős, mivel a kiadott engedélyek számához képest kevés a droszt . A fiákeresek maguk is felelősek a kialakult helyzetért, de túl nagy rajtuk a nyomás és a látóhatáron nem kínálkozik semmilyen megoldás. Nem csoda, ha nincs pozitív jövőképük. A megérdezettek nagyrésze nem volt biztos abban, hogy húsz év múlva lesznek-e még fiákerek a bécsi utcákon."

Tudta-e Ön, hogy:

  • a Császárvárosban nagyjából 100 aktív kocsis dolgozik?
  • a "régi szép időkben" 1000 fiáker futott az utcákon, míg ma csak 58?
  • az árak szabottak és a fuvar hossza szerint változnak? - (20 perc 40€, 40perc 65€, 60 perc 95€)
  • a kocsisok között 35-40%-a nők aránya?
  • egy új törvény értelmében lovat nem lehet kilenc óra előtt kocsiba fogni? (???????)
  • a fiákeresek véralkoholszintje maximum 0.8 ezrelék lehet?
  • az ápolt megjelenés törvényi kötelessége minden kocsisnak?
  • a gyeplőt tartók többsége született osztrák, de van közöttük magyar is?

A fiákeresek élete sem fenékig tejfel, egy újoncnak keményen meg kell küzdenie, hogy befogadják. Az üzemeltető cégek alkalmazottai gyakran nem beszélnek egymással, sőt: igyekeznek betartani a konkurrenciának. Egyesek a női és külföldi kollégákra pikkelnek, mert szerintük az igazi fiákeres csak osztrák férfi lehet, míg mások a generációk közötti harcban tékozolják el energiájukat.

A bakon dolgozók számára a városi közlekedés egyik tipikus veszélyforrása a hirtelen a kocsi elé lépő gyalogosban testesül meg, mivel a járókelők általában nem tudják, hogy a lovak fékideje hosszabb, mint amit az autósoktól elvárnak és megszoktak. Emellett még érthetően zavaró elemként éli meg minden fiákeres, ha egy állatvédő a kocsi útját elállva hangosan kiabálva szidalmazza, vagy ha a turista nem érti meg, hogy a fix árak okán nincs lehetőség alkudni.

A kutatás során megkérdezettek 40%-a sajnálja a lovakat, 17% azt gondolja, hogy Bécshez hozzátartoznak a fiákerek, 10% sajnálná ha eltűnnének, 4% pedig egyenesen úgy véli, hogy a városba több fiáker kéne és kevesebb autó.

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés érdekességek várospszichológia fiáker

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása