Európa legnagyobb megmászható fatornyát nyitották meg ma Bécsben, amelyről körbeszemlélhető a Bécsi Főpályaudvar nevű projekt hatalmas építkezési területe.
Mondjuk a hozzám hasonlóknak, akik gyakran járnak vonattal Pest és Bécs között, (meg gondolom más irányokra is érvényes), a Westbahnhof-ot elhagyva pompás kilátása nyílik az egykori Südbahnhof helyén tátongó kráterre, amelyben hétről hétre látványos változásokat ér el az odavezényelt rengeteg munkagép, daru és szaki. A vonat odaérve mindig sánta-teknős sebességre kapcsol, így az ablakon kibámulók élő terepasztalként nézegethetik egy darabig a Császárváros megaberuházásának folyamatait.
A munkálatok tényleg érdekesek, és gondolom ezt felismerve építették fel a kíváncsi nagyközönség számára a 66,72 magas, Bahnorama* névre keresztelt tornyot, amelyet 150 tonnányi hozzávalóból emeltek. A 4,7 millióba került szerkezet földszintjén "kiállítás" magyarázza el a látogatóknak, hogy miért fontos és szükséges egy Főpályaudvar, amelynek építését aztán a sportosabbak 250 lépcső megmászása után tekinthetik meg. (A lift a derstandard.at cikke szerint az első napon lerobbant, így mindenki sportos volt, aki akkor ott járt).
A toronyból látható projekt annyira nagyívű (értsd: sokba kerül) és oly sok vita övezte, hogy külön honlapot is kapott, amelyen rengeteg információ található. A város jelenlegi legnagyobb és legjelentősebb infrastruktúrális beruházásának neve ugyan "Főpályaudvar Bécs", ám nem csak egy vasút(
vég)állomásról van szó, amely modernizálja, akadálymentesíti, ésszerűsíti és gyorsítja a város vasúti közlekedését; egy új városrész van születőben, ami akkora területű lesz, mint amennyit a bécsi 8-ik kerület manapság elfoglal, és amelyben a szokásos lakások, irodák és egyebek mellett egy 8 hektáros parkot is létesítenek majd.
A kilátó egyébként úgy jött létre, hogy pályázatot írtak ki az építkezéssel kapcsolatos információs központ létrehozására, s a versenyt a "rahm architekten" építésziroda nyerte. Meghatározásuk szerint "a Torony lehetővé teszi a jelen történéseiből való kiemelkedést és sejtető pillantást enged a jövőbelire"
A nagy érdeklődés miatt most még elég sokat kell sorbaállni a bámészkodni szándékozóknak, de mivel a vasútles 2015-ig állni fog, érdemes megvárni, amíg lecseng a legizgatottabbak első rohama. - Elérhetőség és további információk itt.
* A bahn szó jelentése: pálya, vasút
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.08.20. 20:16:43
Ilyet Budapesten is akarnak építeni, de nincs rá pénz. Az ára kb. a négyes metró harmada-negyede lenne, viszont miközben az mindössze néhány kelenföldi számára jelent menetidő-csökkenést (a legtöbbek számára a villamos-busz lassúsága ellenére sem lesz előnyös, mivel távol laknak a metrótól, és az átszállás megnöveli az eljutási időt), addig a tervezett AliGút gyakorlatilag a jelenlegi napi 100000 vasúti ingázónak jelentene kb. fél órás(!) rövidülést, miközben ez valószínűleg a bejáró egymillió autóst is elgondolkodtatná...
Ebben az esetben Budapest sem lenne végállomás, hanem az egymással nagyjából szemben belépő vasútvonalak össze lennének kötve, mind az elővárosi, mind a városközi forgalmat tekintve. Ráadásul a Déli vasúti hidat használva egy, az egyes közlekedési eszközök közötti átszállásokat meggyorsító körjáratú gyorsvasúti is beindulna.
LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2010.08.20. 20:37:13
Pár infó:
Beruházás: 220 millió euró
Új pályaudvar: 50 hektár
Húszezer négyzetméternyi üzlethelyiség.
Hatszáz gépkocsi és ezerhatszáz kerékpár részére parkolóhely.
Irodai- és lakónegyed ötezer lakással és 550 ezer négyzetméternyi irodahelyiséggel, iskolákkal és óvodákkal.
NAR 2010.08.20. 20:51:05
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.08.20. 21:20:38
xstranger 2010.08.20. 22:21:35
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.08.20. 22:48:45
Ez olyan, mintha bezárnák a Nyugati pályaudvart, és helyette a vonatok a Nyugatinál, a Deák téren és Kelenföldön állnának meg.
Budapesten a kelenföldi állomás igencsak a város széle, a volt Südbahnhof leginkább a Keletire hasonlító pozícióban volt. Ennek a helyén épül föl az új állomás, de egyben a City is terjeszkedik ebbe az irányba (Kelenföldön a lángososon kívül semmilyen érdemi üzleti vagy kulturális célpont nincs).
A vonatok ráadásul eddig a Südbanhofon végállomásoztak, most viszont áthaladnak. A Budapest-Bécs vonatok már ma se Bécsig mennek tulajdonképpen, hanem tovább Münchenbe vagy Zürichbe. A végső állapotban ugyanez lesz az elővárosi vonatokkal is, tehát a Pozsonyból, Sopronból és Győrből (igen, ezek a bécsi előváros végei...) érkező vonatok továbbmennek St. Pölten, Krems, Bécsújhely felé. Ez egyben a város másik felére igyekvőknek is utazást spórol meg (l. ma Budapesten, ha Budaörsről jársz be, de valahol Pesten dolgozol, akkor nincs közösségi közlekedési megoldás, ha a Belvároson kívülre mész).
min 2010.08.20. 23:11:51
nemsissi 2010.08.20. 23:27:33
nemsissi 2010.08.20. 23:33:25
vauvauvau 2010.08.21. 07:00:38
Milyen Bécsben élni/mivel foglalkozol/érdekes a bloggod.
ólommadár 2010.08.21. 09:25:21
11.06.2007
Bau für Hauptbahnhof Wien hat begonnen
"
...
Allein in die Bahninfrastruktur fließen mehr als 880 Millionen Euro aus Mitteln des Bundes, der Stadt Wien, der ÖBB sowie aus EU-Fördertöpfen.
Im gesamten Entwicklungsgebiet - knapp 60 Hektar - werden rund zwei Mrd. Euro umgesetzt.
..."
NAR 2010.08.21. 09:48:45
nemsissi 2010.08.21. 10:08:50
@ólommadár: köszi az idézetet. a németül nem tudóknak a lényeg magyarul: a Főpályaudvar projekt 880 millió euróba, az egész városrész pedig 2 milliárdba kerül majd
baowah · http://baowah.blog.hu 2010.08.21. 10:33:25
IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2010.08.21. 10:35:50
Minden órában készíteni egy fényképet egészen az átadásig, majd összefűzni videóvá...
Sck: 2010.08.21. 12:23:28
nemsissi 2010.08.21. 12:28:20
min 2010.08.21. 12:40:57
Addig is megmászom valamelyik nam a tornyot.
Nemsissi! Nincs kedeved újra fellépcsőzni?:-D
TyToo 2010.08.21. 13:11:47
min 2010.08.21. 13:23:06
_CaD_ 2010.08.21. 13:39:15
Gyarló Hintaló 2010.08.21. 14:14:48
:D én nem
cukrászdás poén teccik...
nemsissi 2010.08.21. 14:19:57
LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2010.08.21. 16:28:15
Azt kell mondjam, hogy ez itt normális.
A 220 milliót én is egy oldalról néztem le, de akkor hülyeséget írtak, bocsesz!
Surveyor · http://landregistryservice.co.uk 2010.08.21. 17:44:02
min 2010.08.21. 19:10:33
Na az szuper!:-)
A mailem publikus, délután 4-től szabad vagyok. Nincs is olyan messze tőlem...
nemsissi 2010.08.21. 23:24:43
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.22. 11:19:14
Bécset én nagyon sok mindenben irigylem, az élhetősége, az ésszerű városfejlesztése..Tényleg nagyon klassz(egyébként mindennek az alapja, hogy VILLAMOSPÁRTI város, ellenben Budapesttel, ahol agyatlanul a buszokat erőltetik).
DE, egyetlen dolog, amiben Budapest nem marad le, a parkokkal. Amik vannak azok nagyok, szépek és nagyon igényesek. Bécsben szerintem összességében sokkal több a "zöld terület" de ezt úgy, hogy két házsor közt is igyekeztek legalább egy fácskát beültetni - nálunk ez kevésbé volt divat. (Amúgy ez már szubjektív, de szerintem önmagában BP szebb lenne, több a gyönyörű épület. Minden másban Bécs van előrébb..)
És ez már nagyon off,( úgyhogy bocs nemsissi) de ha már új park, akkor most újbudán épülni fog egy szintén jónéhány hektáros(bár nyolcnál azért kisebb). Az új vidámpark kapcsán építik, aminek egy része közpark lesz.
Deszkás 2010.08.22. 17:06:13
Kopcsó 2010.08.26. 17:01:20
„…hétről hétre látványos változásokat ér el az odavezényelt rengeteg munkagép, daru és szaki.”
Ilyen létezik??? Szürreális. :)
nemsissi 2010.08.26. 18:54:09