Találkozásaim a bécsi BKV ellenőrökkel

2010.07.22. 16:06 nemsissi

Nyár van, a keresőkifejezések között egyre több olyan van, amely arra enged következtetni, hogy többen tervezik otthon a Bécsbe látogatást és praktikus információ után kutatnak. Illetve most találtam meg egy régi cetlit, amelyen arra figyelmeztettem magam, hogy írjak majd az ellenőrökről.

Először is tudni kell, hogy a bécsi tömegközlekedésre való bejutást sehol sem gátolják ajtók, korlátok vagy élő emberek. Szabad a bejárás, nem ellenőrzik a jegyeket, de azt mindenhol biztosítják, hogy megvehesd őket. A buszon a sofőr, a villamoson a vezető vagy egy automata teszi lehetővá a vásárlást, a metróbejáratoknál meg egy igen komoly érintőképernyős doboz szolgál ki, ami még parkolójegyet is ad, ha akarjuk.

Mivel a kezdetekben szinte csak metróval mentem mindenhová, ott találkoztam először ellenőrrel is. Zöld láthatósági mellényben csoportosulva állták el a kijáratot, s hogy többnek látsszanak, vittek magukkal a Bécsben nem ritka, magas és jó fenekű rendőrfiúkból is néhányat. Nekem ez az első találkozás feledékenységem folytán olyan 70 euróba fájt

(- valamiért nem volt nálam jegy, pedig alkatilag és elveim szerint bliccelés-ellenes vagyok). Dráma, kipellengérezés, lekezelés nem volt, az angolul prímán beszélő ellenőr némi egykedvű adminisztráció után átnyújtotta a büntetőcetlit, aztán mehettem dolgomra. Nem sokkal később, a tanfolyamon, ahová akkor igyekeztem, az egyik bécsi srác lihegve mesélte megérkezése után, hogy azért késett egy kicsit, mert ellenőrök voltak az egyik kijáratnál, így ő a peron végén található másikon volt kénytelen elhagyni az U-bahn területét. (Nos: szinte minden metrómegállónál két kijárat van... - ennél többet nem mondhatok).

Az idő elteltével többször is láttam a fent leírt formációban dolgozó ellenőröket a metróban, akik mindig a kifele igyekvőket célozták, s épp ezért lepődtem meg, amikor múltkor a metrókocsiból civilruhás, húsz év körüli, koncertre-igyekvő-fiataloknak látszó ellenőr-fiatalok tereltek ki néhány feketén utazót a peronra, hogy megkezdjék velük az ilyenkor szokásos koreográfiát. De jöttek már villamoson is, - szintén civil fiatalnak öltözve-, a szerelvény két vége felől közelítve. Most hogy ezt leírtam, meg kell állapítanom, hogy egyre többször látok ellenőröket, s nem hiszem, hogy ez azt jelentené, hogy kedvelik a velem való találkozást. Lehet, hogy a turista szezon beálltával szaporodtak el, de az is lehet, hogy azért, mert azt írta a minap az újság, hogy ugyan több utasa van az itteni BKV-nak, de a bevételen ez nem látszik.

Tehát kedves blogomon landoló bécsbeutazók: vegyetek jegyet, mert ellenkező esetben előfordulhat, hogy a mellettetek álló szimpatikus utastárs nagy hirtelen legombol rólatok egy pár cipőre valót.

 

3 komment

Címkék: közlekedés hasznos

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Haynau (Sons of Monarchy) 2010.07.23. 10:09:39

Érdekes, már-már az hittem, hogy kinézetre fel tudom ismerni az ellenőröket. Én a legtöbb esetben negyven körüli, bőr- vagy farmerdzsekis férfiakkal találkoztam. És igen, a villamoson-buszon menet közben szokták felfedni inkognitójukat és a következő megállóig leellenőrzik az egész kocsit.

Hozzá kell tennem, hogy nem vagyok bátor vagy kalandvágyó típus, azaz évek óta éves bérlettel járom a várost, félnivalóm tehát nincs.

nemsissi 2010.07.25. 01:29:01

@Haynau: lehet, hogy mindenkinek megvan a maga ellenőr-típusa/karmája
- személyre szabott szolgáltatás ;)

v2peti 2010.09.07. 01:54:48

15 éve olvastam egy cikket, hogy Bécsben laza fiatalnak álcázzák magukat az ellenőrök.

Nálunk Szombathelyen van vagy 6 fő, akiket arcról már előre kiszúrtam, amikor még rendszersen buszoztam, pedig nem túl jó az arcmemóriám. (ennek ellenére nem bliccelek)
süti beállítások módosítása