Az egyik ok, amiért nagyon vártam a tavaszt az a Citybike volt. A tél beálltáig mindig elfelejtettem írni ezekről a nyilvánosan használható 'reklámkerékpárokról', télen meg nem volt pofám posztolni róla mégha a családom fele keményvonalas bringás is, és az éjfélkor kezdődő buliba mínuszokkal kísért szakadó hóesésben is bicajjal megy, hiába ajánlják fel neki a kocsit.
A túlnyomórészt metróállomásoknál kihelyezett bicikliket arra találták ki, hogy a turisták és a helyiek ezeken tegyenek meg rövidebb útszakaszokat, felfedezzék menetközben a város szépségeit, mentesítsék magukat és polgártársaikat az autózás kártékony hatásai illetve nehézkességei alól, (pl. dugó + véges számú parkolóhely), valamint jótékony hatással legyenek saját testzsír százalékukra.
A kerékpárok bérlése akkor olcsó (ingyenes vagy 1 euró), ha az ember egy vagy két órán keresztül használja őket. Többnapos családi biciklitúrákra ne citybike-ot béreljünk, mert sokba lesz. Regisztrálni kényelmesebb interneten keresztül, és bár ezt megtehetjük a citybike termináloknál is, ott valamivel lassabb az ügymenet; meg ha valaki mögöttünk toporogva várja, hogy elmenjünk onnan végre, az idegesítőleg tud hatni ( és bizonyos testzsír százalékon felül az idegeskedés növeli az infarktus kockázatát).
A hogyanokra és mikéntekre nem térnék ki, mert egyszerű és minden részletre kiterjedő magyarázat található a citybike weboldalán, viszont érdemes két dolgot észben tartani. Az egyik a bringák visszaszolgáltatásával kapcsolatos: szép és jó, hogy megtervezzük hová érkezünk, ám kellemetlen meglepetést okozhat, ha a végcél összes kerékpárcsatlakozója foglalt, azaz nincs hová visszacsatolni saját bérelt drótszamarunkat. Ilyenkor vagy kivárjuk, hogy legyen üresedés, vagy továbbállunk a legközelebbi citybike állomásig reménykedve, hogy ott nagyobb szerencsénk lesz. Mindeközben persze ketyeg a bérleti díj számláló. Ezzel nem akarom azt sugallni, hogy ez egy gyakran előforduló probléma, de megeshet. Éppen ezért legyen nálunk kinyomtatva a citybike állomások térképe vagy ha megoldható, töltsük le ugyanezt a telefonunkra.
A másik fontos: mielőtt lecsatlakoztatjuk, alaposan nézzük át a bringát, hogy mindene megvan-e, s jól oda van-e nőve, ahová kell. Mi egyszer nem vettük észre, hogy az egyik bringa kitámasztójának rugója törött, így leemeltük a cajgát a helyéről és ugyan egyből visszatettük, ki kellett várnunk a 15 perc kölcsönzési szünetet, azaz másik biciklit csak egy negyed óra múlva utalt ki nekünk a terminál. Próbáltuk egyébként a forródróton tájékoztatni az ügyeletest, hogy híja van az egyik kétkerekűnek, de a drót kihűlt: nem vették fel a telefont.
Ha valaki nem szeretné debit- vagy hitelkártyáját bevonni a biciklibérlés procedúrájába, az bérelhet cajgát az úgynevezett Citybike Tourist Card-dal is. Ezt szállodákban, valamint ezen a weboldalon található két címen teheti meg.
dukeekud 2010.03.04. 22:53:20
Remelem elobb utobb eljon az az ido mikor az auto csak megturt eszkoz lesz az utakon,es az elsobbseg minden korulmenyek kozott a gyalogosoke es bicikliseke lesz.
exseven 2010.03.04. 23:09:11
Haynau (Sons of Monarchy) 2010.03.16. 13:30:49
A Citybike-rendszer egyébként tetszik, és szerintem mióta bevezették a bankkártya-regisztrációs-rendszert, nem is lopnak el belőlük annyit. Mint emlékezetes, a Citybike-ok bevezetése után az első időben úgy működtek, mint a bevásárlókocsik, azaz érmebedobással. Találtak is elég Citybike-ot szlovák, cseh (és sajnos magyar) buszok gyomrában, hjah, akkor még máshol volt a schengeni határ...
nemsissi 2010.03.16. 13:34:57
köszi a kiegészítő információt